Subscribe

RSS Feed (xml)

Dijana oleh

Direka Khas Untuk:
Elyas's Family

Powered by Blogger

12/12/12

Bersawang!!!!

Assalamualaikum semua...........

Lama sangat tak menulis dalam blog nih. Bersawang disana-sini. Hahaha... Ape pun aku wish pada hangpa suma semoga sihat2 selalu hendakNya. Xde sangat yang nak dikongsikan. Biasalah, hujung2 tahun camni. kerja pun ok Alhamdulillah..... Hmmmm..... Ada sedikit perkongsian di sini. Mudah2an ada kebaikan.

MINORITI YANG BERSYUKUR

Pada zaman Sayidina Umar al-Khattab, ada seorang pemuda yang sering berdoa di sisi Baitullah dengan berkata: "Ya Allah, masukkanlah aku dalam golongan yang sedikit!" Doa beliau didengari Sayidina Umar yang ketika itu sedang bertawaf di Kaabah. Sayidina Umar berasa hairan dengan permintaan pemuda tersebut.

Usai melakukan tawaf, Sayidina Umar memanggil pemuda berkenaan lalu bertanya: "Kenapa engkau berdoa sedemikian rupa? (Ya Allah, masukkanlah aku dalm golongan yang sedikit!)? Apakah tiada permintaan lain yang boleh engkau mohon kepada Allah?"

Pemuda berkenaan menjawab: "Ya Amirul Mukminin! Aku membaca doa berkenaan kerana aku takut dengan firman Allah: 'Sesungguhnya Kami (Allah) telah menempatkan kamu sekalian di muka bumi dan Kami adakan di muka bumi (sumber atau jalan) penghidupan. Dan amat sedikitlah kamu bersyukur."
(surah al-A'raf 7:10)

Kata pemuda itu lagi: "Aku memohon agar Allah memasukkan aku dalm golongan yang sedikit iaitu golongan yang tahu bersyukur kepada Allah."

Mendengar jawapan itu, Umar menepuk kepalanya sambil berkata kepada dirinya sendiri: "Wahai Umar, alangkah jahilnya engkau! Orang ramai lebih alim daripada kamu."

Doa yang kedengaran aneh tetapi benar ini telah mengejutkan Sayidina Umar. Doa itu juga sepatutnya mengejutkan kita agar berdoa untuk menjadi golongan minoriti yang bersyukur. Hanya orang bersyukur akan mendapat ketenangan di dunia dan kebahagiaan akhirat. Ini kerana apabila seseorang itu memiliki sifat syukur, dia telah memiliki kekayaan hakiki iaitu kaya hati. 

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Bukanlah kaya itu kaya harta tetapi kaya sebenar adalah kaya hati." (Riwayat al-Bukhari)








(^^)! Mari bersyukur atas nikmat yang dah Allah SWT berikan pada kita kawan2.......

10/25/12

Pasca AKRAB 2012

Assalamualaikum semua............. (^^)!




Berlangsungnya Bengkel Pasca AKRAB JBPM di Langkawi bermula 21hb hingga 24hb Oktober 2012. 26hb Oktober tu dah raya korban. Sempat lagi kn? Hahahhaaa... Alhamdulillah.... Lama tak berkunjung ke Langkawi nih. Last sekali rasanya tahun 2003 kot. Percutian Bengkel ini diadakan untuk membincangkan perancangan aktiviti dan melantik jawatankuasa baru AKRAB sesi 2013/2014. Selesai dengan jayanya. Korang layan je la gambar yer... Heheehe....


.
.
.
.
.
.

Bersama Tuan Abdullah, BKK Terengganu









10/11/12

Ada orang tersepit, tapi masih mampu berlari. Memang hebat!





Assalamualaikum semua (^^)!.......................... 

Moga2 hari ini adalah hari yang baik buat anda semua. Alhamdulillah.. Kali ini saya nak bercerita. sekadar bersembang-sembang dengan anda semua. Mengantuk sebenarnya ni... Kurang tidur. Jam 330 pagi barulah boleh terlena. Agak2nya la.... Alhamdulillah.... Usai sudah kerja-kerja menyiapkan laporan untuk dihantar ke Ibupejabat. Mudah2an 4 buah report tersebut sampai dengan selamatnya ke HQ. "Pakcik PosLaju... Hati2 yer... :D"

Terfikir juga kadang2 tu terkejar2 dalam menyiapkan sesebuah laporan apabila diminta oleh HQ. Sebenarnya tidaklah susah dalam menyediakan laporan tersebut akan tetapi semuanya bermain dengan masa. Di negeri bukan satu atau dua kes yang perlu disiasat, melibatkan beberapa kes, yang menyukarkan dan melambatkan dalam penyediaan laporan adalah keperluan mendapatkan maklumat sokongan terhadap laporan itu. Tapi tidaklah boleh hanya tahu menudingkan jari ke sana sini. Hidup toleransi perlu menjadi asas. Mudah2an saya istiqamah.




Bercerita berkaitan istiqamah ini, hati perlu kuat dan sentiasa berfikiran positif. hati BOMBA kami tersentuh. (^^") Sob...sob...sob.... Terima kasih kepada yang menghargai kami dalam usaha kami menjalankan tugas demi agama, bangsa dan negara. Kadang2 terdengar juga bisik2 halus masyarakat terhadap tugas dan tanggungjawab khususnya keperluan kami dihati masyarakat. Pandangan sesetengah individu yang kadang2 menyakitkan hati2 kami. Memang betul kami ini hanyalah insan yang "tidak penting tapi perlu" sepertimana pernah disebut2 oleh tokoh politik dan ekonomi tersohor suatu ketika dahulu dalam pembentangan belanjawan negara Malaysia. Terima kasih.... Apa2 pun buat rakan2 seperjuangan di luar sana, teruskan berbakti kepada mereka yang berada disekeliling kita kerana Allah SWT. Hidup kita ini menujuNya mudah2an Dia kasihan dan simpati ke atas kita. Implikasinya, kehidupan kita lebih bermakna, tenteram, yang paling penting hidup mendapat keberkatan dariNya. Jadi "sabar dan ikhlas" hendaklah sentiasa disemai dalam diri kita.



Sekadar halwa telinga memang sedap dan menghiburkan bila dapat mendengar lagu "Ingat 5 sebelum 5 " dendangan Kumpulan Nasyid Rabbani. Jika kita mampu mengambil pengajaran dalam setiap tingkahlaku seharian kita alangkah bagusnya.. Mari.... Kita sama2 menyanyi.... :D

.
.
.
.
.
Duhai teman dan tuan-puan
Mari kita berpesan-pesanan
Baik lelaki juga perempuan
Duduk di kampung atau di pekan

Zaman ini zamam kemajuan
Kebendaan menjadi ukuran
Hidup saling bersaingan
Jika lalai tinggal sendirian

Nabi junjungan pernah berpesan
Agar hidup ada pegangan
Semak selalu jangan lupakan
Agar tak susah di hari kemudian

Kena diingat lima perkara
Sebelum tiba lima perkara
Aaa... aaa...
Semoga hidup aman bahagia

Waktu lapang buatlah amalan
Sebelum sibuk pelbagai urusan
Isilah dengan amal kebajikan
Menuntut ilmu dan baca Al-Quran

Waktu senang beringatlah
Sebelum tiba waktunya susah
Jika datang ancaman musibah
Mampu bersedia selesai masalah

Bila sihat jagalah badan
Sebelum derita sakit tak keruan
Kawallah makan untuk kesihatan
Ringan ibadah nak dikerjakan

Jika kaya bermurah hati
Dapat pahala menolong orang
Aaa... aaa...
Jikalau miskin apa pun tak ada

Waktu kita hidup di dunia
Sediakan bekalan sebelum mati
Walaupun susah banyak halangan
Tabah dan sabar Allah kan sayang

Ingat-ingat kita semua
Jangan mudah sombong diri
Insafilah pesanan ini
Untuk kita suluh diri

Semoga lembut hati kita
Untuk taat dan berbakti
Dari Allah kita datang
Kepada Allah kita kembali

.
.
.
.

Sesungguhnya, kita hendaklah sentiasa berserah diri kepadNya. Ya Allah.... Mudahkan urusanku dan lindungilah ahli keluargaku Ya Allah..

10/9/12

Puteri hati


Assalamualaikum semua (^^)!......................

Perkenalkan dua orang puteri kami. Hehehe... Yang kakak ni dah 2 tahun 5 bulan dah. Alhamdulillah.... Besar dah anak ayah. Yang adik ni kalau orang tak tanya, orang akan ingat anak lelaki. Hehehe... Camtu la jugak kakaknya dulu.. Masa kecik muka cam lelaki. Dah besar ikut muka mak dia. Si adik ni namanya Nur Fatanah Hasya. Lahir bulan Mei tadi sempena hari guru. So, Hari Guru juga adalah Hari Lahir Hasya... 



Tengok betul-betul... Hensem kan? Hehehe... Hasya kecik lagi. Muka memang cam lelaki. Nanti dah pakai tudung cantik la.... Sekarang ni dia batuk-batuk. Janganlah demam. Nak pandai apelah agaknya. Mudah2an Anak-anak ayah dalam lindungan Allah hendakNya. Ayah jauh kerja di pantai timur. Maaf ye sebab xde disisi...













p/s: mood rindu anak-anak..............

Muhasabah

ASSALAMUALAIKUM SEMUA ....................(^_^)!

Al-kisahnya.....
 
Seorang budak ditemui sedang menangis oleh seorang lelaki tua. Lelaki tua tersebut bertanya kepada budak tersebut:

Orang tua :  Mengapa kamu menangis?
Budak :   Duit saya hilang.
Orang tua :   Berapa jumlah duit kamu yang hilang?
Budak :   50 sen pakcik.. (masih terus menangis)

Kerana kasihan melihat budak itu terus menangis, lelaki tua tersebut menyeluk poketnya dan memberikan syiling 50 sen kepada budak tersebut.    

Orang tua :   Nah, ini sebagai ganti duit kau yang hilang! Sudah, jangan menangis lagi. (memujuk dan terus memujuk)

Namun, lelaki tua tersebut berasa aneh apabila mendengar tangisan budak itu semakin kuat. Dia berasa sungguh pelik. (sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal)

Orang tua :   Apa pula kali ini? Bukankah duitmu telah pakcik ganti?
Budak :   Kerana itulah saya menangis pakcik. Sekiranya duit saya tadi tidak hilang, tentu saya ada seringgit sekarang. Tapi kini cuma ada 50 sen saja.

Budak tersebut terus menangis lalu meninggalkan orang tua itu terpinga-pinga keseorangan.


Pengajaran (^^)........

Hitunglah kesyukuran bukan kesukaran. Bersyukur akan membanyakkan nikmat yang sedikit, menyelamatkan daripada kekufuran, merapatkan hubungan dengan Allah dan sesama insan dan akan melahirkan ketenangan dan kebahagian dalam kehidupan. 

Orang yang bersyukur ialah orang yang merasakan dirinya mempunyai kelebihan. Dan orang tersebut sahajalah yang sanggup memberi. Manakala orang yang sentiasa merasakan serba kekurangan tidak akan mampu memberi. Hanya apabila manusia memberi barulah segala yang ada dalam kehidupannya akan menjadi subur. Ingatlah, kejayaan, kekayaan, kebahagian dan ketenangan hamba yang bersyukur akan digandakan.

Lihatlah betapa indahnya perumpamaan yang Allah nyatakan dalam al-Quran bagi hambaNya yang sudi memberi, maksudnya :

"Perumpamaan orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah seperti sebutir biji benih yang menumbuhkan tujuh tangkai dan setiap tangkai ada 100 biji. Allah melipatgandakan bagi sesiapa yang Dia kehendaki dan Allah Maha Luas (kurniaanNya) lagi Maha Mengetahui." - Surah al-Baqarah 2:261

Bersyukurlah, nescaya kehidupan dunia dan akhirat kita menjadi subur........


 



p/s : Mudah2an kita boleh ambil pengajaran bersama. :D

7/28/12

Ramadhan Ya Ramadhan

Assalamualaikum......

Lamenye x menulis dalam blog nih. Bersawang disana-sini. Aduhh.... Pe boleh buat. Sampai dah masuk bulan Ramadhah. Alhamdulillah..... Ape pun, aku mengucapkan selamat berpuasa kpd semua ye... Selamat menjalani ibadah puasa tahun ini. :D

3/12/12

LTDL opsss... di terengganu bohh!!

Assalamualaikum semua.............. (^^)!


Alhamdulillah... Allah masih beri kesempatan untuk aku mengucap akan kalimah Lailahaillah.. Masih mampu untuk bernafas dan melihat akan segala kebesaran-Nya. Nikmat yang dikurniakan tidak terhingga dari aku membuka mata di pagi hari hinggalah aku menutupkan mata di waktu malam. Syukur Ya Allah....

04 Mac 2012 yang lalu (Ahad) adalah hari cuti umum di Terengganu. Ramai yang cuti masa tuh. Cuti kan... Tapi, aku tak la berapa nak cuti. Hahaha... Sebab? Kena wakil pengarah tuk wakil jabatan sempena LTDL. Haih... Sabar itu separuh daripada iman. Then, separuh lagi?? :p

Tapi kan, okey jer gi tgok LTDL. 1st time tgok memang menarik..... Tgok dekat2 memang feel lain.... Awek2 litarnya? Hahaha.... Banyak dosa free aku time tuh. Huh!! Tgok kiri dosa, tgok kanan dosa. Nak pejam?? Mau kena langgar ngn beskal karang.... Sabau je lah....

Ni sebahagian dari LTDL moment, layan je la..... ngeeee~ :p





video















p/s: Taun depan nak masuk jugak la LTDL. Leh tgok gadiz2 pengiring. Hahhahaahahaaa....

3/5/12

Peringatan bersama......


Assalamualaikum semua.......... (^^)!

Entri kali ni saya ingin menyampaikan ingatan kepada rakan2 iaitu saudara2 seIslam saya sama ada lelaki mahu pun perempuan. Berikut adalah sebahagian peringatan untuk kita bersama :



1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.


2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng - Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng……


3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.



4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.


5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.


6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.


7. Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.



8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.


9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.



Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.


10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.


Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.


11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.


Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.


Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.


12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.


Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.


Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.









p/s: Untuk diri saya dan juga ahli keluarga saya. Anda juga begitu...... :D


2/27/12

Apakah perasaan anda???

Assalamualaikum semua............ (^^)!

Sedikit sedutan dan berita di Syria. Sangat jarang kita dengar perkara yang sebenarnya berlaku di sana sekarang. Semoga rakyat Syria yang berjuang syahid di jalan Allah.
Syria merdeka dari penjajahan Perancis pada 1945, dan telah diperintah oleh anak bangsa Syria sendiri sehingga zaman Hafez Al-Assad yang telah memerintah selama 32 tahun dan diikuti oleh anaknya Basyar Al-Assad yang telah memerintah selama 11 tahun. Syria telah menjadi negara yang diperintah oleh diktator.

Hafez Al-Assad berpegang pada Syiah Nusairiyah, yang menyimpan perasaan dengki terhadap rakyatnya daripada MUSLIM SUNNI, yang mencaci dan menghina Saidina Aishah dan Ummahatul Mukminin radhiyallahu anhum, diharamkan sembelihan mereka, mereka melakukan kejahatan yang pelbagai, mereka tidak solat di masjid kita (ASWJ). Kerajaan Syria didokong oleh Iran yang terkenal dengan Syiahnya, bahkan Hafez sendiri merupakan pelampau Syiah.

Di Syria, yang mana 6 peratus darinya merupakan Syiah Alawie, 10% darinya beragama Kristian dan 84% daripada rakyatnya beragama Muslim Sunni. Iran mempertahankan tindakan ganas regim Hafez yang membunuh rakyatnya sendiri, begitu juga Hizbullah di Lubnan juga menyokong tindakan Hafez Al-Assad.

BERMULA ZAMAN AYAHNYA- Hafez Al-Assad- konflik berdarah di Hama pada tahun 1982 yang berlaku selama 27 hari mengorbankan hampir 46000 ribu penduduk Hama. Peristiwa ini menyebabkan rakyat Syria mendiamkan diri dari politik sekian lama. Rakyat mula kembali bangkit terhadap kezaliman yang berlaku semenjak 8 bulan yang lalu. Permulaan revolusi berlaku di Hama, kemudian merebak ke bandar-bandar lain seperti Dar’aa, Hauran, Halab bahkan sehingga ia berlaku di 157 tempat di Syria.

PUNCA KEBANGKITAN
Ada sekumpulan kanak-kanak seramai lingkungan 28 orang bermain-main dan telah menulis sesuatu di dinding sekolah mereka. Apa yang ditulis oleh kanak-kanak ini ialah RAKYAT MAHU JATUHKAN KERAJAAN. Slogan ini telah dilaungkan di negara2 yang berlaku kebangkitan rakyat.

Pasukan keselamatan Syria telah menangkap kanak-kanak ini. Mereka telah diseksa dengan cara mencabut kuku-kuku kaki dan tangan mereka. Salah seorang kanak2 itu telah meninggal dunia dan keluarganya meminta mayat kanak2 itu serta kanak2 lain dilepaskan. Kerajaan telah meletakkan syarat dimana bila mahu lepaskan kanak2 itu, mereka perlu memberi wanita2 dikalangan mereka untuk dinikahi oleh puak2 kerajaan Syria ini ( satu bentuk penghinaan), maka berlakulah kebangkitan di Syria.

BENTUK KEZALIMAN YANG BERLAKU SEPANJANG TEMPOH SAURAH

1-Dalam masa 42 hari telah terbunuh Syahid seramai 4000 orang rakyat Syria.

2-39000 orang telah cedera, mereka tak dirawat dan dibiarkan sahaja.

3-Satu peristiwa di mana seramai 19 orang doktor di hospital dan 40 orang pesakit di hospital tersebut dibunuh tentera Assad di wilayah Doma.

4-9000 tahanan ditahan.

5-413 orang telah syahid di dalam penjara.

6-Wanita2 diculik dan dibawa ke tempat yang tak diketahui. Wanita ini telah dirogol di hadapan abang2, ayah, anak2, dan ahli keluarga mereka. Sebelum dirogol, mereka digari terlebih dahulu.

7-Seorang ukhti bernama Zainab Al-Husni dari Hims, di Madinah Khalid bin Al-Walid. Beliau telah ditangkap dan mahu diperkosa oleh tentera yang menangkapnya. Tetapi beliau melawan. Lantas beliau dibunuh dan telah dipotong 4 KERAT.. Anggota badan yang dikerat itu dimasukkan ke dalam plastik, lalu dicampakkan ke hadapan keluarga beliau.

8-Mengucapkan takbir merupakan sesuatu yang tidak disukai.

9-Menyuruh tukar Laa Ilaha Illah Basyar Asad.

10-Basyar Assad juga daripada kelompok Syiah yang terkeluar daripada Islam dan mengharuskan untuk membunuh Muslimin Sunni..84% daripada posisi kepimpinan Rejim Basyar Assad dipegang oleh kaum keluarga mereka yang terdiri daripada 3 keluarga besar, 6% daripada posisi tersebut pula daripada kaum Ajam dan 10% lagi daripada golongan Kuffar.. Tiada posisi bagi Ahlus Sunnah wal Jamaah..Kezalimannya terhadap wanita dan kanak2 juga terlalu dahsyat melebihi Israel..rakyat2 Sunni dibunuh sesuka hati tetapi walau seorang Israel pun tidak ditumpahkan darah..hasbunallahu wa neemal wakeel..

#RAKYAT YANG KELUAR BERDEMONSTRASI AKAN MANDI DAN BERWUDHUK KERANA MEREKA YAKIN TIDAK AKAN KEMBALI LAGI…

FATWA ULAMA TENTANG SAURAH DI SYRIA
Rabitah Ulama Syria yang diasaskan oleh Dr Ali As-Sobuni dan Rabithah Ulama Sedunia telah berfatwa kepada rakyat Syria agar mempertahankan rumah mereka daripada keganasan tentera walaupun dengan menggunakan pisau dengan berdalilkan hadis berikut;

#”Barangsiapa terbunuh mempertahankan hartanya, maka dia syahid ; barangsiapa terbunuh mempertahankan ahli keluarganya, maka dia syahid; atau mempertahankan agamanya, maka dia syahid”
-hadith ini dikeluarkan oleh Abu Daud dalam Sunannya (2/275) An-Nasaie dan Tirmidzi dan disahihkan oleh Imam Al-Albaniy dan Ahmad (1652 dan 1653) dari jalan Said Bin Zaid dan sanadnya Shahih.

KENAPAKAH KITA KURANG MENGETAHUI DENGAN JELAS ISU SYRIA?
1- Gambaran tentang Syria agak tidak jelas bila dijelaskan oleh media2, kerana itu Syeikh Hassan* dihantar bagi menjelaskan apakah sebenarnya yang berlaku di SYRIA..

2-Media2 barat sebenarnya tidak mahu manusia dunia tahu akan apakah sebenarnya yang berlaku di Syria. Lalu mereka telah memutarbelitkan fakta.

3-Syeikh Khalid Hasan bercerita, ketika beliau di Indonesia dan bertemu dengan seorang teman, teman itu berkata dia lihat di akhbar bahawa ramai orang menyokong Kerajaan Syria. TV Indonesia juga menyiarkan bahawa ramai yang menyokong Kerajaan Syria yang dipimpin oleh Basyar Al-Assad. Apa yang berlaku sebenarnya ialah, kerajaan telah mengumpulkan pegawai2nya supaya berkumpul dalam erti kata lain mahu menunjukkan kepada dunia bahawa Basyar Al-Assad ini mempunyai ramai yang menyokong beliau.

4-Jangan terpedaya dengan kenyataan2 yang kita dengar dari ahli intelektual Syria dan ahli politik Syria bahawa yang Syria menentang Israel. Tetapi, sejak zaman ayah Basyar Al-Assad lagi (Hafez Al-Assad) tidak satu peluru pun yang singgah ke tanah Israel. Bahkan Tanah Tinggi Golan yang terletak di Tanah Syria telah dikuasai oleh Israel.

5-Kita banyak tidak tahu tentang Isu Syria selama ini sebab media telah dikawal oleh pihak rejim Basyar Assad. Manakala sumber media lain tidak dibenarkan memasuki Syria untuk membuat liputan. Segala gambar dan video yang menjadi bahan bukti adalah hasil rakaman daripada para pendemonstrasi yang bertekad untuk merakam sendiri kezaliman tersebut dan kebanyakan daripada mereka telah menemui syahid. Sebahagian rakaman lain telah dijual oleh tentera rejim Basyar Assad dengan harga 100 dolar.

*Syeikh Dr Khalid Hassan Al-Hindawi merupakan delegasi khas Syeikh Dr Yussuf Al-Qaradhawi ke Asia Tenggara untuk menyampaikan dan menyebarkan berita sebenar.

PERANAN KITA SELAKU SEORANG MUSLIM & SELAKU SEORANG MANUSIA
-Mendoakan saudara kita di Syria
-Menghulurkan bantuan untuk mereka dari segi kewangan
-Menyebarkan berita sebenar tentang apa yang berlaku di SYRIA.
Ingatlah Saudaraku, Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
“Barangsiapa yang tidak mengambil tahu hal orang Islam yang lain, maka bukan dari kalangan KAMI”
dan ingatlah selalu akan tempat kembali bagi mereka yang zalim:
Kalam Saidina Ali KWJ; “Sesungguhnya negeri yang batil itu sejkejap sahaj sedangkan negeri yang benar itu tetap sehingga datangnya kiamat”.
Firman Allah Taala dalam Surah Al-Isra’ ayat 81;
“Dan katakanlah :Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufurdan syirik) ; sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap”.
Firman Allah dalam Surah Ar-Ra’d ayat 17 :
“adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang, manakala benda-benda yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah menerangkan misal-misal perbandingan.”

sumber : http://ikram.org.my


2/26/12

Anda di pihak mana??

Assalamualaikum semua.........(^^)!

Nak kongsi cerita pada uoll's!!! Baca dan fahami okey...... ngeeeee~


Tiga orang lelaki yang sedang mabuk bertanding untuk menentukan siapa yang paling kejam.

Lelaki yang pertama menyerang seorang perempuan dan memukulnya sehingga giginya patah, lebam kedua biji matanya dan darah keluar daripada hidung dan telinga perempuan itu. Akhirnya perempuan itu jatuh ketakutan dan badannya menggeletar.

Dia berpusing menghadap dua lelaki dan berkata dengan bangganya,

“Akulah orang yang paling kejam”,

Tidak berpuashati, lelaki kedua bangun dan mengoyak baju perempuan itu, merogolnya dan terus mencekik perempuan itu sehingga perempuan itu mati.

Dan dia berkata

“Tidak ada siapa yang lebih kejam daripada aku”.

Lelaki ketiga pula bangun dan tersenyum. Dia menjawab

“Akulah yang paling kejam, aku cuma berdiri dan melihat kekejaman kamu sedangkan perempuan ini adalah adik aku”

Perempuan itu adalah Palestin.

Lelaki pertama ialah Israel.

Lelaki kedua adalah Amerika Syarikat.

Lelaki ketiga pula ialah Umat Islam yang hanya berdiam diri dan lihat.

Tahniah kepada Umat Islam!!

Sama-samalah kita muhasabah diri..
sejauh mana usaha kita untuk menolong saudara-saudara Islam kita.. renung sejenak sebanyak mana doa yg kita telah hadiahkan.. Umat Islam itu lemah kerana mereka JAUH daripada agama mereka sendiri..


Artikel ni terkona batang idung eden... klo korang kene jugak, Klik "share" jika anda sayangkan palestin dan umat islam~

Takbir!!!!

Assalamualaikum semua........... (^^)!

Bagaimana dengan jihad anda hari ini? Apeekebendanya jihad pepagi lagi dh tanya nih?? Huhuhu.... Anda layanlah lagu ini dan cubalah hayati maksud2nya... Apa anda buat di sini? Mereka sudah buktikan....






Mungkin anda boleh buat dengan ini????
v
v
v
v
v
v











p/s : Mampukah kita kalau kita berada di tempat mereka??? Selamatkan mereka Ya Allah!! Tq CB untuk pagi ini.... :D

2/25/12

Kenduri kawen!! Merah menyala kau jah!!!

Assalamualaikum semua.................. (^^)!

Fuhhh.... Hangat sungguh ari nih.. Entri kali ni nak bercerita sedikit mengenai memenuhi jemputan si pengantin baru, Wan Mohd Tarmizi bin Jusoh dan pasangannya. Tahniah bro!! :D Alhamdulillah.... Merah menyala kau jah!! Hahaha.. Tema si pengantin baru iaitu merah. Diadakan di dewan serbaguna Mahkamah Syariah Kuala Terengganu.

Serba sedikit mengenai si pengantin lelaki. Aku kenal dia nih masa sama2 kursus anjuran IIM (Institut Integriti Malaysia) dengan kerjasama Petronas di Setiu. Program TAZAIC. (Tun Azizan Zainal Abidin Integrity Cercle). Kami ini adalah alumni TAZAIC 10 melibatkan beberapa agensi korporat di Malaysia dengan JPBM diwakili oleh aku sendiri.

InsyaAllah.... Gambar pengantin akan menyusul. Nk balik dulu.

.
.
.
.
.
to be continue, insyaAllah.

2/23/12

Anda seme-seme tak??

Assalamualaikum semua..................... (^^)!


Daripada Abu Hurairah r. a. bahawasanya Baginda Rasulullah saw bersabda bermaksud:

Sesungguhnya Allah swt suka orang yang bersin, dan membenci orang yang menguap.

Maka apabila seseorang kamu bersin, lalu dia mengucapkan 'Alhamdulillah', maka adalah hak atas setiap Muslim yang mendengarnya pula mengucapkan 'Yarhamukallah!'. Adapun menguap itu adalah daripada syaitan. Maka apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia menahannya sekadar termampu. Sebab sesungguhnya apabila seseorang kamu menguap, syaitan akan mentertawakannya. (Hadith Riwayat Bukhari)

Daripada Abu Said Al-Khudri r. a., katanya :

Telah bersabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka). Riwayat Imam Muslim

Nabi Muhammad saw bersabda maksudnya:

"Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bersin, dan membenci orang-orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu menguap, jangan sampai berbunyi, kerana yang demikian itu daripada syaitan yang mentertawakanmu". Hadith riwayat Imam Muslim, Ahmad dan At-Tirmidzi

Daripada Abdullah bin Az-Zubair r. a., katanya:

Telah bersabda Rasulullah saw yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah swt membenci sesiapa yang mengangkat suara ketika menguap dan bersin". Hadith riwayat Imam Muslim, Ahmad dan At-Tirmidzi

Pengajaran daripada maksud hadith, antara adab-adab menguap dan bersin:


1.Berusaha menahan menguap sekadar termampu terutama ketika solat.


2. Meletakkan tangan di atas mulut untuk menahan menguap sama ada di dalam atau di luar solat.


3.Makruh mengeluarkan suara dan mengangkat bunyi ketika menguap atau bersin.


4. Sunat ketika bersin mengucapkan "Alhamdulillah", dan orang yang mendengarnya pula mengucapkan"Yarhamukallah".


5. Sunat mengucapkan "Astaghfirullah" selepas menguap.












p/s: Alhamdulillah...... gatalnya hidung nih.. huhuhuhu...

2/22/12

Kenangan Bersama

Assalamualaikum semua............... (^^)!



Hari ni badan ada kurang tenaga. Gangguan selsema dan juga sedikit keperitan ditekak memungkinkan rasa untuk demam. Ahhh.... Jangan dilayankan sangat. Tapi agak lama jugak tak demam2 nih. Sabar dan redha... Ada hikmahnya...

Tadi jenjalan kat photobucket.com then terjumpa lak gambar nih. Teringat lak kat korang yang de dalam gambar nih. Masing2 dah ade kerjaya dan komitmen. Alhamdulillah... Suke bila difikirkan... Kenapa? Alaa... Sukerrr rr!!
(ok. sila tampar saya) :p

[ Loy, Zura, Salina, Elyas, Dieba, Eles, Fara dan Misna ]


Terima kasih kepada mereka di atas...... Cikgu Tamojo a.k.a Loy. Anda sudah berumur berapa sekarang?? Hehehe... (sila pastikan anda sentiasa awet muda yer...) :p Zura... Bila ko nak kawen?? Soklan yang selalu aku tanye pada dia. Jawapan dia adalah, "aku tunggu kak dieb". Rase macam tak menjawab soklan lak aku rasa... Hahahahahaaa... Pn. Salina sudah ada BB comel. Begitu juga Pn. Eles. Banyakkan bersabar dan tawakal kepada Allah jika anda berjauhan dengan Ahmad Amirul Aqeef anda yer... :D Cik Dieba, Cik Fara dan Cik Misna. Anda bila Lagi? Hihihihi.....

Memori sepanjang menjadi pelajar di Universiti Utara Malaysia memang menyeronokkan.... Xde nk pikir kna kerja. Gi kelas, main, siapkan esemen then tido. (yg byk tu rasenye tido) Hahaha.... Alahai.... Besa la.. Student. Memang kuat tidorrr maaa....

Wahab sedang cuba 'menakel' awek berbaju hijau... Jauh merajuknya tuh! Hahahhaaa... Yang diketahui dua daripada mereka telah menggalas Master dengan jayanya. Alhamdulillah dan tahniah..... Doakan kami yang belum ada ini untuk ada suatu masa nanti. Sob...sob...sob.... (^^")






p/s: Bile la leh sambung belaja buat Master nih. Hhuhuhu....

2/21/12

Memang menyeronokkan!! Osem...

Assalamualaikum semua..... (^^)!

Salam sayang.. Hikhikhik... Berbunyi gedik. Hahaha... Sayang sesama muslim. Mudah2an korang semua sentiasa sihat. Alhamdulillah.... Sekarang ni aku dah kerja. Tetap pulak tu. Semua itu adalah rezeki yang Allah telah beri kepada aku dan seluruh keluargaku. Hmmmm... Syukur Ya Allah. Atas nikmat-Mu. Kerja sebagai Bomba, langsung tak pernah terpikir sikit pun tidak. Dulu2 cikgu kat sekolah tya la pasal cita2 langsung xde dalam kamus ckp nk jadi bomba bila dah besar nanti. Teetttt... Tak pernah. Siyess... Tak pernah!

Pengalaman sepanjang menjadi pelatih bomba adalah sgt2 menyeronokkan dan penuh dengan keterujaan. (betullll taw. x tipu!! :p) Bukan hanya pada denda2nya akan tetapi pada segala aktiviti yang perlu dilaksanakan. Huhuhuhu.... Sungguh la Osem!!! Aktiviti wajib seperti SAR, BA, CFBT, Kawad dll. Aktiviti luar mmg menyeronokkan. Ini sebahagian gambar sepanjang 10 bulan menjadi pelatih bomba di Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia Kuala Kubu Bharu dan juga Wakaf Tapai Terengganu.

*Layang jer la....
(bhsa ganu kut. Layang = Layan) hahahahaaa....

[ Projek Jiwa Murni Perdana. Projek yang diketuai oleh aku!! Yeeaaayyy... ]




[ Aktiviti di Jambatan Peretak, Kuala Kubu Bharu, PPON N9 diapit oleh dak2 Forensik. Hikhikhik ]



[ Melapah daging. Weee..... Tn. John bersungguh. Tn. Firdaus apehal lu? Senget sudah.. Hhahaa ]



[ Paluan berundur Ketua Pengarah di JBPM Putrajaya ]




[ Pendakian dan menawan Bukit Kutu ]












p/s: Memang la osem!! Tp kalau tye xde spe yg sanggup nk masuk rekrut blk. Hahahhaaa....

2/19/12

Anda suka tak?? Saya suka...Saya suka!!



Assalamualaikum semua....... (^^)!

Bgaimana korang hari ini? Sihat? Bersemangat? Hehehe... Alhamdulillah... Anda suka tak pada lagu? Kenapa? Hmmm..... Saya suka...Saya suka!!! (sila buat bunyi mcm meimei yg buat). Apa kata anda biasakan dengan Dikir Zikir. Ini juga hiburan apa.... :D

Layan ni juga tau.... Semoga anda terhibur. Mudah2an ada ganjarannya. Jangan layan hiburan sehingga melalaikan yer.... ;D











p/s: Teringat zaman belajar di 'U' dulu.. Nasyid sentiasa dihatiku. Hmmmm.... Damainya...

2/17/12

Ucapan khas!!


Selamat Hari Lahir Siti Haja Ahmad Jais


Assalamualaikum semua.... (^^)!



Haa.... Nape? Pelik? Hehehe.... Entri ini khas untuk kawan kami bernama Siti Haja binti Ahmad Jais. Ucapan ikhlas ini daripada kami sekeluarga, (elyas+qaireen+shida). Semoaga Panjang umur dan diberkati umurnya, dimurahkan rezeki dengan pintu rezeki yang dibukakan oleh Allah seluas-luasnya, dipertemukan jodohnya dengan seseorang yang mampu membimbingnya di atas landasan yang diredhaiNya dan dikurniakan kesihatan yang baik agar mampu menghambakan diri kepada Allah seumur hidupnya.... Amin....
















p/s: Bile nak mai t'ganu makcik jaja?? Ngeeeeeeee~

2/15/12

Kaki macam tercabut jer...

Assalamualaikum semua.......... (^^)!

Hai... Dah solat? Dah makan? Sihat ari nih? Hee.... Penatnya hari nie.... (mcm la penat sgt) hahaha.... Ari ni kami reramai telah membowlingkan diri Di TER Kuala Ibai. 1st time sampai kat tempat tuh. Boleh tahan la....

Main bowling?? Hahaha... Bukan reti sangat pun. Sekadar memain melepaskan rasa gian
(aku bukan penagih tau!) Ala... Haruslah kalah. Asyik no last jer. huhuhuhu....

Ni antara sebahagian gambar yang diambil semasa berlangsungnya pertandingan 'ten pin' bowling di TER. Hahaha...
v
v
v
v
v


[cam kenal je baju hijau nih?!]
p/s: ok... korang boleh kate ape je. hhahahaaa....


[Tn.Timb.Pengarah sedang merasmikan]
p/s: boleh tahan tuan ridzuan main. No. 5 tuh. :D



[pe la yg en Ismail buat tu? Pok ya naik pangkat ker??]



[geng latihan sebelum mengganas!! hahaha...]



[ sedia....1, 2, 3 .....]



[cik dayah juara kategori wanita]
p/s: Mne hamper tuhh?? Open table la.... Hahahaaaa....














p/s: Menang atau kalah tu adat. Tapi kalau asyik kalah jer, apecer!! Hehehe... :p

2/14/12

Seronok ker??

Assalamualaikum semua....... (^ ^)!

Ape yang seronoknyer?? Hahaha... Ape2 je la... :p Jadi Bomba?? Forensik gitu.... Huhuhu... Seronok?? Ala... Semua kerja sebenarnya seronok jika hati kita betol2 suka dengan kerja tu.... Kerja aku kt Peladang (PPK Sg Besar) lagi seronok uuuuuuuu.... :p (yang pastinya, kerja yang halal itu sudah tentu menyeronokkan). :D

Akhir2 nie, dalam media massa telah menunjukkan bahawa masyarakat telah diperlihatkan akan fungsi JBPM dalam tugasnya melakukan penyiasatan kebakaran untuk menentukan sebab akibat sesuatu punca kebakaran. Jadi, saya bangga menjadi warga JBPM tambah2 melakukan kerja CSi neh... Ngeeee~




p/s : pernah jumpe mayat rentung. huhuhuhu.....

2/8/12

Februari?? Eleh....


Assalamualaikum semua (^^)!

Hey semua2... Ape khabar ek? Semoa Allah memberikan kesihatan dan kebaikan buat diri anda dan juga keluarga. Mudah2an semuanya dalam keadaan yang terbaik.... (sambil wat tangan cam to'abah) hehehe.... Bulan Februari??? Pekeheynyerr?? Ahh... Lantaklah.... :p

Tue...tu...tue.... Dah tgok ke?? Haram tau tuk orang Islam. Takyah la kome2 tu nk nyambut hari merepek bagai. Kasih sayang?? Celah mana kasih sayangnye........ Try kire 9 bulan lepas tarikh tu, kite tgok statistik anak tidak sah taraf lahir ke muka bumi ni. Ade sape2 yang perasan tak?? Cam meningkat jer... Selain tarikh 14 Februari ni, tarikh sempena ambang merdeka dan juga tahun baru pun menjadi pilihan. Akhir zaman..... Teruk dah kita ni. Jangan tuding2 jari taw... Tak elok.....

Persoalannya, apakah tindakan kita sebagai orang yang setiap harinya mengucapkan kalimah syahadah?? Jadilah seorang muslim yang sentiasa perihatin atas agamanya. Saya mengingatkan diri saya sendiri.... Bangunlah wahai saudara2ku... Lakukanlah amal ma'aruf nahi mungkar.... KITA TENTANG!!!!! (semangat nih...)



p/s: Time jahil dulu pun aku de sambut. Huhuhu... Ya Allah!! Ampunilah aku.... (sob..sob...sob...)

1/30/12

Anda Stress??


Assalamualaikum semua..... (^_^)!

Korang2 pernah rase stress tak?? huhuhu... Aku pernah!!! (sambil angkat tangan). Haha... Biase la kan? Dah namanya hidup. Kalau mati xde stress2 dah. Sebabnya kita dah xleh nk buat ape pun kalau dah mati. Setuju? Xyah la angkat tangan.... Turun2!! Hahaha...

Okey. Entry kali ni aku nk share nk korang mengenai bagaimana ISLAM mengajar apabila kita semua ni menghadapi sesuatu tekanan.... Ada lima (5) tau....

KEIMANAN
Kembali kepada Allah melalui ibadah-ibadah fardu dan sunat yang lain. Pasakkan dalam diri akan keyakinan bahawa Allah memberikan jalan keluar pada hamba-hambaNya yang meminta dan mengharap. Konsistenkan amalan supaya bukan sekadar dibuat apabila menghadapi masalah.

TADABBUR
Ok, mmg la benar kita semua ni tidak ada daya untuk melihat Allah. Akan tetapi kita mempunyai bukti2 kebesaran Allah. Lihatlah alam yang terbentang luas. Memikirkan betapa Penyanyangnya Allah apabila makhluk di dalam batu juga boleh hidup, inikan pula manusia macam kita semua nih... Iaitu sebagai khalifah yang menadah tangan dan memohon bantuanNya.

ZIKIR
Allah SWT berfirman yang bermaksud: "(iaitu) orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah dengan zikrullah hati akan menjadi tenang." [surah al-Ra'd 13:28]

BERIMAGINASI
Bayangkan keadaan syurga yang cukup indah. Ada sungai arak dan susu yang mengalir, dilayan dengan bidadari yang cantik, tiada sedih dan buruk sangka. Semuanya menggambarkan ketenangan. Fikirkan, layakkah kita semua nih untuk ke sana?? Bagaimana harus kita ke sana?? Oleh itu, Syurga boleh dijadikan sebagai motivasi supaya kita semua ini lebih kuat untuk menghadapi tekanan hidup.

DOA
Beza antara orang mukmin dan yang lain adalah senjata iaitu doa. Doa penguat hubungan antara manusia dengan Allah. Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Dan Tuhan kamu berfirman, berdoalah kamu kepadaKu nescaya akan Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina." [surah al-Mu'min 40:60]

Hehehehe.... Ok?? Boleh kita sama2 praktis kan..... Stress itulah yang mewarnai kehidupan kita. Stress bukan untuk dihapus, tetapi untuk diurus. Dalam beberapa keadaan manusia memerlukan stress. Sedikit stress diperlukan untuk menghasilkan kerja yang berkualiti dan produktif. Namun jangan pula berlebihan, ia akan menyebabkan pelbagai masalah..




p/s: Dulu kalau stress semua orang aku nk belasah! Hahaha... Dulu la... Sekarang? Alhamdulillah tidak. :p

1/18/12

PESAN DI AMBANG FITNAH

Sebelum engkau melangkah,
Dengarkan pesan ini,
Yang dititip dari zaman Sulaiman,
Hingga ke penghujung zaman.
Apakah dia yang kau gerun,
Sedangkan Allah adalah pelindung.
Apakah dia yang kau lupa,
Sedangkan semua konspirasi dunia dia yang merencana.
Apakah dia yang kau sokong,
Sedangkan dia pembinasa rohani dan jatidiri.
Apakah dia yang kau cuba lari,
Tanpa kau sedari jajahan takluknya segenap penjuru bumi.
Apakah dia yang kau angkat menjadi raja,
Sedangkan tempoh pemerintahannya hanya 40 hari saja.
Apakah dia yang kau cuba tentang,
Sedangkan ajalnya ditangan al masih ibnu Maryam.

Tunggulah saat dan ketikanya bila dia menjajah dunia,
Kelak baru kau tahu betapa kelam sudah bermula.
Hanya penjuru Makkah dan Madinah disekat segala langkah.
Kau lelah dalam segala fitnah,
Kau lolos dalam kesabaran,
Semua teruji bila gendang tarinya berbunyi.
Inilah ujian atas iman,
Inilah ujian keyakinan,
Amat hebat dan menggetarkan,
Yang belum pernah dibayangkan,
Yang paling dasat pernah diberitakan.

Setiap nabi berpesan waspada jangan kau leka,
Ketika zaman menghampirinya kita lupa.
Ketika dia tampil persiapan sudah tidak berguna,
Maka dia muncul ketika kita tidak bersedia.
Dia datang bagai ribut dan taufan,
Belum sempat kita memaut anak dan keluarga,
Habis semua dibawa pergi.
Membawa ke alam illusi fantasi,
Habis roboh kota iman,
Habis runtuh benteng keyakinan,
Yang tinggal hanya nafsu dan tipudaya,
Hanya menanti cahaya al masih Ibnu Maryam.
Dalam diam, tafakkur dan zikir,
Selamat datang zaman fitnah dan kekacauan,
Selamat tinggal kerapuhan iman,
Selamatlah kamu semua mengharungi mehnah dan cabaran.

Muhammad Nurani Maarif
Ramadhan 1429

 

menuju Allah

menuju Allah
[perjalanan masih jauh anakku]

perhatian semua!! ini adalah harapanku

Boikotlah Produk-produk Rejim Zionis dan Sekutu-sekutunya. Ingatlah kata-kata ini,
"Kecairan Wang Negara Sekarang Bukan Terletak Di Bank-bank Perdagangan, Tetapi Sebaliknya Terletak Di Pasaraya-pasaraya Besar Yang Kebanyakkannya Dimiliki Oleh Orang-orang Yahudi!!!"